'Ouder brein minder geschikt voor multitasken'

AMSTERDAM – Mensen op leeftijd hebben meer moeite met multitasken, omdat hun hersenen langzamer werken. Dat hebben Amerikaanse wetenschappers aangetoond.

Het brein van mensen rond de 69 jaar heeft meer moeite om snel te schakelen tussen verschillende neurologische connecties. Daardoor raken ouderen vaak in de war als ze meerdere taken tegelijkertijd moeten uitvoeren.

Dat meldt Reuters News op basis van bevindingen van onderzoekers van de Universiteit van Californië.

Foto's

De wetenschappers lieten jongere en oudere proefpersonen een oefening uitvoeren waarbij ze achtereenvolgens foto’s te zien kregen van een landschap en een persoon.

Eerst werden er vragen gesteld over de persoon, daarna moesten de deelnemers terugdenken aan het landschap om meer vragen te beantwoorden. Tijdens het experiment werden er hersenscans gemaakt van de proefpersonen.

Concentratie

Uit het onderzoek bleek dat het brein van de oudere proefpersonen (met een gemiddelde leeftijd van 69 jaar) moeite had om te schakelen tussen de verschillende hersenverbindingen die nodig waren bij de oefening.

Bij de jongere proefpersonen (met een gemiddelde leeftijd van 24 jaar) verliep dit veel soepeler. De resultaten zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Proceedings of the National Academy of Sciences.

“Het ging hier om het moment waarbij je je probeert te concentreren op iets waarmee je al eerder bezig was en afstand neemt van iets waardoor je was afgeleid”, verklaart Gazzaley. “Ouderen hebben hier aanzienlijk meer moeite mee dan jongeren.”

Dagelijks leven

De proefpersonen werden volgens de wetenschappers overigens blootgesteld aan een oefening waarbij het niveau van multitasken veel lager lag dan in het moderne dagelijke leven.

“Ons brein moet vandaag de dag functioneren in een omgeving waarin er nog veel meer afleiding is van verschillende informatiestromen”, aldus Gazzaley.