'Koraal uit tijd Jezus leeft nog steeds'

AMSTERDAM – Amerikaanse wetenschappers hebben zwart koraal ontdekt dat al in leven is sinds het begin van onze jaartelling.

Het koraal in de Caribische zee groeit op een diepte van 300 meter tot 3 kilometer onder zeeniveau. De zeediertjes zijn ongeveer 2000 jaar oud.

Dat meldt Discovery News op basis van onderzoek van het U.S. Geological Survey Pacific Coastal and Marine Science Center.

Verbazing

“Het feit dat deze dieren al in leven zijn sinds de tijd van Jezus, verbaast me”, aldus hoofdonderzoeker Nancy Prouty.

De wetenschappers hebben koraal geanalyseerd dat tussen 2003 en 2009 is verzameld op de bodem van de Caribische zee. “We zijn met een bemande onderzeeër naar de zeebodem afgedaald en hebben met de mechanische armen van het voertuig enkele koraalmonsters verzameld”, aldus Prouty.

Groei

Het oeroude koraal op de zeebodem groeit ongeveer 8 tot 22 micrometer per jaar. Koraal dat in ondiep water te vinden is, groeit veel sneller: ongeveer 10 millimeter per jaar.

Volgens Prouty kan zwart koraal worden gezien als een belangrijke verbinding tussen ecosystemen aan de oppervlakte van de oceanen en op de zeebodem. De ouderdom van de organismen is tegelijkertijd ook hun zwakte.

Ouderdom

“De ouderdom van het koraal zorgt er voor dat de populaties op peil blijven”, aldus Prouty. “Als deze ecosystemen worden verstoord, kan het tientallen jaren duren voordat ze zijn hersteld.”