'Menselijk brein kan groeien na twee uur training'

AMSTERDAM – Het menselijk brein kan met specifieke oefeningen binnen korte tijd aantoonbaar groeien. Dat hebben Amerikaanse wetenschappers aangetoond.

Een combinatie van taalkundige en visuele leermethoden die ook bij jonge kinderen wordt gebruikt, kan bij volwassenen al na twee uur training leiden tot een toename van grijze hersenmassa.

Deze groei van het brein is zelfs waar te nemen op hersenscans. Dat meldt nieuwssite Livescience naar aanleiding van een studie van wetenschappers uit Hong Kong.

Flexibel

“Onze bevinding suggereert dat het volwassen menselijk brein veel flexibeler is dan we tot nu toe dachten”, verklaart hoofdonderzoeker Li-Hai Tan van de Universiteit van Hong Kong.

De wetenschappers kwamen tot hun bevindingen door proefpersonen verzonnen termen te leren voor twee groentinten en twee blauwtinten. Het leerproces dat de deelnemers aan het experiment doormaakten was vergelijkbaar met de manier waarop jonge kinderen nieuwe woorden leren.

Grijze massa

Ze kregen steeds afbeeldingen van de kleuren te zien, terwijl een stem de namen van de kleuren uitsprak. Later moesten ze zelf de juiste termen bij de juiste kleuren noemen. Uiteindelijk werden er hersenscans van de proefpersonen gemaakt.

Na ruim honderd minuten training verspreid over drie dagen was er bij de deelnemers al een toename van grijze massa te zien in de linker visuele cortex, een hersengebied dat wordt geassocieerd met visie en perceptie.

De resultaten van het onderzoek zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Proceedings of the National Academy of Sciences.

Verrassing

“We waren erg verrast”, aldus onderzoeker Tan. “De structuur van het volwassen menselijk brein verandert bijzonder snel."

Volgens de onderzoekers kan hun ontdekking mogelijk leiden tot nieuwe behandelingen van mensen met een storing in de ontwikkeling van hun hersenen.