'Planten maken natuurlijke zonnebrandolie op commando'

AMSTERDAM – Planten zijn in staat om schadelijke straling van de zon te detecteren, zodat ze op het juiste moment natuurlijke zonnebrandolie gaan produceren. Dat hebben Schotse wetenschappers vastgesteld.

Planten herkennen UV B-licht van de zon (het schadelijkste soort ultraviolette straling) met behulp van het eiwit UVR8. Dit eiwit zorgt voor genetische veranderingen die ertoe leiden dat er natuurlijk zonnebrandolie vrijkomt in het buitenste weefsel van bladeren.

Dat melden onderzoekers van de Universiteit van Glasgow in het wetenschappelijk tijdschrift Science.

Baanbrekend

Volgens de Schotse wetenschappers is de ontdekking ‘baanbrekend’ te noemen. “De zoektocht naar deze fotoreceptor was een soort heilige graal voor biologen”, verklaart hoofonderzoeker Gareth Jenkins op nieuwssite Physorg.com.

‘We weten al tientallen jaren dat planten de aanwezigheid van zogenaamde UV B-straling kunnen voelen en dat dit de productie van zonnebrand-chemicaliën stimuleert”, aldus Jenkins. “We wisten alleen niet hoe planten in staat waren om het UV B-licht te detecteren. Nu hebben we eindelijk de fotoreceptor geïdentificeerd die verantwoordelijk is voor dit proces.”

Gevoelig

De wetenschappers kwamen tot hun bevindingen door een plant te ontwikkelen zonder het eiwit UVR8. Deze genetisch gemodificeerde plant bleek zeer gevoelig voor zonlicht. Wanneer de planten werden blootgesteld aan UV B-straling stierven ze vrijwel meteen.