'Nieuw familielid van T-rex ontdekt'

AMSTERDAM - Ierse wetenschappers hebben in China de overblijfselen ontdekt van een dinosaurus die nauw verwant was aan de Tyrannosaurus-rex.

De zogenaamde Zhuchengtyrannus magnus was van kop tot staart ongeveer elf meter lang en woog rond de zes ton.

Het dier valt onder de familie Tyrannosauriërs. Qua lichaamseigenschappen en formaat was het reptiel vooral vergelijkbaar met de Tyrannosaurus rex. Dat schrijven onderzoekers van het University College in Dublin in het wetenschappelijk tijdschrift Cretaceous Research.

Botten

Het skelet van de nieuw ontdekte dinosaurus is gereconstrueerd op basis van fossiele kaak- en schedelbeenderen die zijn opgegraven in China. Al kostte dat wel wat moeite.

“Met alleen wat botten uit de schedel en de kaak is het moeilijk om het formaat van dit dier nauwkeurig te schatten”, verklaart hoofdonderzoeker David Hone op nieuwssite Physorg.com.

“Maar de botten die we in ons bezit hebben, zijn slechts een paar centimeter kleiner dan die van de grootste T-rex die we kennen. Het staat dus vast dat de Zhuchengtyrannus een gigantisch dier was”, aldus Hone.

Aaseter

De dinosauriër had net als alle andere Tyrannosauriërs waarschijnlijk kleine armen, tweevingerige klauwen en ijzersterke kaken. Het dier jaagde vermoedelijk niet alleen actief, maar aasde ook op de prooien van andere dieren.

"De Zhuchengtyrannus onderscheidde zich vooral van andere Tyrannosauriërs door zijn schedel die net iets anders was gevormd", aldus hoofdonderzoeker Hone.