AMSTERDAM – De eetgewoontes van neusapen vertonen overeenkomsten met de manier waarop koeien op hun voedsel kauwen. Dat beweren Japanse onderzoekers in een nieuwe studie.

Neusapen laten voedsel soms vanuit hun maag terugvloeien in hun mond om het te herkauwen. Op die manier kunnen de dieren grote bladeren of stukken fruit waarschijnlijk beter verteren. Ook zijn ze door het herkauwen in staat om meer te eten.

Dat meldt Livescience naar aanleiding van een veldonderzoek in Borneo van wetenschappers van de Universiteit van Kyoto.

Verrekijkers

Hoofdonderzoeker Ikki Matsuda kwam tot zijn conclusie door met zijn team 200 neusapen met verrekijkers en videocamera’s te observeren. De wetenschappers zagen 23 van de dieren hun voedsel één of meerdere keren herkauwen.

De apen houden tijdens dit proces hun buik in om hun eten vanuit hun maag terug te laten stromen in hun mond. Vervolgens beginnen ze opnieuw met hun kaken te malen. Gemiddeld genomen duurt het herkauwen ongeveer vijf minuten.

De volledige resultaten van het onderzoek zijn beschreven in het wetenschappelijk tijdschrift Biology Letters.

Koeien

Het herkauwen van voedsel is gedrag dat normaal gesproken alleen bij koeien, schapen en ander vee voorkomt. De wetenschappers vermoeden dat neusapen hun eten af en toe herkauwen, om hun maag efficiënter te kunnen vullen.

De dieren moeten vaak genoegen nemen met kwalitatief minder goede bladeren en fruit, omdat ze alleen in takken kunnen klimmen die hun gewicht kunnen dragen. Door relatief veel te eten, kunnen de dieren zich met het mindere voedsel mogelijk toch voldoende voeden.

Controleren

Overigens is het bewijs van de Japanse onderzoekers volgens sommige wetenschappers niet helemaal overtuigend.

Ze hebben bij hun onderzoek namelijk niet in de mond van de apen gekeken om te controleren of de dieren ook daadwerkelijk voedsel aan het herkauwen waren. In de praktijk is dat onderzoek echter zeer moeilijk uit te voeren, omdat apen hun eten razendsnel doorslikken wanneer ze zich bedreigd voelen.