AMSTERDAM – Hoogtevrees kan mogelijk worden behandeld met een stresshormoon. Dat hebben Zwitserse wetenschappers aangetoond.

Als mensen met hoogtevrees het hormoon cortisol krijgen toegediend terwijl ze worden blootgesteld aan grote hoogtes, vertonen ze na verloop van tijd minder angst voor deze situaties.

Dat meldt het Britse tijdschrift New Scientist naar aanleiding van een onderzoek van wetenschappers van de Universiteit van Basel.

Brein

Volgens hoofdonderzoeker Dominique De Quervain kan cortisol vooral helpen bij therapieën waarbij het brein wordt geleerd om geen angst te vertonen voor hoogtes.

“Het gebruik van cortisol tijdens behandelingen waarbij mensen worden blootgesteld aan hun angsten resulteert in een relatief grote afname van hoogtevrees”, verklaart hij in de Britse krant The Daily Telegraph.

Trap

Tijdens een experiment dienden de Zwitserse onderzoekers cortisol toe aan veertig mensen met hoogtevrees. Vervolgens werden ze met behulp van virtual reality blootgesteld aan steeds grotere hoogtes. Ook moeten ze een hoge trap oplopen.

Drie dagen later waren vrijwel alle deelnemers aan het experiment minder angstig in vergelijkbare situaties. Ook een maand was hun hoogtevrees nog steeds veel minder groot dan voor de therapie.

Stoornissen

De resultaten van het onderzoek zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Proceedings of the National Academy of Sciences.

Cortisol is een hormoon dat wordt gemaakt in de bijnierschors. De stof komt vrij bij vrijwel elke vorm van stress. Volgens hoofdonderzoeker De Quervain kan cortisol mogelijk ook worden gebruikt bij therapieën tegen andere angststoornissen, zoals bijvoorbeeld post-traumatische stress.