AMSTERDAM – De eerste seksuele ervaring verandert het beeld dat mensen van hun lichaam hebben. Dat hebben Amerikaanse wetenschappers aangetoond.

Mannen zijn na hun ontmaagding over het algemeen meer tevreden over hun lichaam dan daarvoor. Opvallend genoeg voelen vrouwen zich na hun eerste seksuele ervaring vaak juist minder aantrekkelijk.

Dat blijkt uit wetenschappelijk onderzoek van de Staatsuniversiteit van Pennsylvania, zo meldt Scientific American.

Studenten

De wetenschappers kwamen tot hun bevindingen door 100 studenten te volgen die nog maagd waren toen ze aan hun studie begonnen. De deelnemers aan het experiment vulden vier keer per jaar een vragenlijst in, waarop ze onder meer hun mening over hun uiterlijk moesten geven.

Uit het onderzoek bleek dat bij zowel mannen als vrouwen het beeld van hun lichaam veranderde in de weken nadat ze voor het eerst geslachtsgemeenschap hadden gehad. De resultaten van de studie zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Journal of Adolescence.

Grens

Volgens Miriam Kaufman, professor in jeugdseksualiteit aan de Universiteit van Toronto, is het verschil tussen het lichaamsbeeld van mannen en vrouwen na een ontmaagding goed te verklaren.

“Als een man voor het eerst seks heeft, voelt hij zich daarna meestal een beter mens”, zegt Kaufman in de Montreal Gazette. “Hij is vaak opgetogen over het feit dat iemand genoeg tot hem was aangetrokken was om met hem naar bed te gaan.”

Relatie

“Een vrouw voelt zich na haar eerste seksuele ervaring vaak juist minder zeker over zichzelf, bijvoorbeeld omdat ze had verwacht dat het tot een relatie zou leiden, terwijl dat niet gebeurt”, aldus Kaufman.