AMSTERDAM - De moderne mens is waarschijnlijk ontstaan in het zuiden van Afrika. Dat blijkt uit een genetische studie van Amerikaanse wetenschappers.

De genetische diversiteit onder jager-verzamelaars in zuidelijk Afrika was in de prehistorie waarschijnlijk bijzonder groot. Daaruit blijkt dat mensen in het gebied bovengemiddeld lang leefden.

De ontdekking suggereert dat de moderne mens waarschijnlijk is ontstaan in het zuiden van Afrika en niet het noorden van het Afrikaanse continent, zoals tot nu toe werd aangenomen.

Obscuur

Dat melden onderzoekers van de Universiteit van Stanford in het wetenschappelijk tijdschrift Proceedings of the National Academy of Sciences.

“Afrika wordt gezien als het continent waar alle moderne volken zijn ontstaan”, verklaart hoofdonderzoeker Brenna Henn op BBC News. “Maar de details van de menselijke prehistorie en evolutie in Afrika zijn nog erg obscuur door de complexe historie van de verschillende populaties die er leefden.”

Afname

De wetenschappers kwamen tot hun nieuwe bevindingen door de genetische diversiteit van 27 moderne Afrikaanse stammen te onderzoeken. “We zagen een afname van diversiteit die groter wordt naarmate je stammen onderzoekt die meer in het noorden leven”, aldus Henn.

Dit komt volgens de wetenschappers overeen met de theorie dat de moderne mens zich vanuit het zuiden naar het noorden van het continent verspreidde.

Verhuizing

Als een klein aantal individuen van het oorspronkelijke volk verhuist en een nieuwe populatie sticht, leidt dat namelijk altijd tot een afname van genetische diversiteit.

“De populaties in het zuiden van Afrika hebben nog altijd de hoogste diversiteit”, aldus Henn.