AMSTERDAM – De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA neemt afstand van wetenschapper Richard Hoover en zijn bewering dat hij buitenaardse bacteriën heeft gevonden in meteorieten.

Hoofdwetenschapper Paul Hertz van de NASA vindt de conclusies van Hoover over de vondst van buitenaardse organismen onzorgvuldig en voorbarig. Ook zouden de onderzoeksresultaten niet worden ondersteund door andere wetenschappers. Dat meldt persbureau AP.

“De NASA kan niet achter een wetenschappelijke claim staan als er geen toetsing heeft plaatsgevonden door andere gekwalificeerde experts”, aldus Hertz.

Stikstof

Hoover – onderzoeker aan het NASA Marshall Space Flight Center - beweert in zijn onderzoek dat hij de fossielen van op algen lijkende levensvormen heeft gevonden in drie zeldzame koolstofhoudende meteorieten.

De bacteriën moeten volgens hem in de ruimte zijn ontstaan, omdat de fossielen geen stikstof bevatten. Dit bestanddeel is onmisbaar voor al het leven op aarde.

Andere wetenschappers bij de NASA vermoeden echter dat de monsters waarop Hoover zijn uitspraken baseert, zijn vervuild met aardse bacteriën. Ook is het volgens sommige onderzoekers mogelijk dat hij helemaal geen fossielen heeft gevonden, maar alleen structuren die daar op lijken.

Controversieel

“Er is niemand in de wetenschappelijke gemeenschap, en zeker niemand in het onderzoeksveld van meteoriet-analyse die de conclusies van Hoover ondersteunt”, aldus NASA-astrobioloog Carl Pilcher. “De simpelste verklaring voor zijn resultaten is dat hij aardse bacteriën heeft gemeten.”

De onderzoeksresultaten van Hoover zijn gepubliceerd in het Journal of Cosmology. Dat wetenschappelijk tijdschrift wordt echter door weinig onderzoekers serieus genomen.