AMSTERDAM – Zweedse wetenschappers hebben een experiment bedacht, waarbij mensen het gevoel krijgen dat er drie armen aan hun lichaam zitten.

Als mensen drie handen op tafel zien liggen (twee van zichzelf en één van rubber), beginnen ze te zweten als iemand een mes richting de kunsthand beweegt.

Daarmee is volgens wetenschappers van het Karolinska Instituut in Stockholm bewezen dat het mogelijk is om iemand het gevoel te geven dat hij drie armen en handen heeft. De bevindingen zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift PLoS One.

Zweten

Bij een zorgvuldig uitgedacht experiment plaatsten de onderzoekers een rubberen hand naast de rechterhand van een proefpersoon. De linkerhand was ook gewoon zichtbaar, zodat de proefpersonen drie handen zagen.

Vervolgens bewoog een onderzoeker een mes in de richting van de rubberen hand en daarna naar de rechterhand.

Opvallend genoeg werden de zweetklieren van proefpersonen niet alleen geactiveerd als het mes in de buurt was van de echte hand. Ook als het mes dichtbij de rubberen hand kwam, begonnen mensen te zweten.

Lichaamsbeeld

“Je zou verwachten dat één van de twee rechterarmen aanvoelt als de echte arm”, verklaart onderzoeker Arvid Guterstam in het Amerikaanse tijdschrift Scientific American.

“Maar het brein lost het conflict verrassend genoeg op door beide rechterarmen in te passen in het lichaamsbeeld, zodat de proefpersonen denken dat ze een extra, derde arm hebben”, aldus Guterstam.

Verlamd

Volgens de wetenschappers zijn de resultaten van het experiment mogelijk bruikbaar bij de behandeling van verlamde mensen. “In de toekomst is het misschien mogelijk om iemand die aan één kant van zijn lichaam verlamd is, een prosthetische arm te geven die aanvoelt als een echte arm”, aldus onderzoeker Henrik Ehrsson.