AMSTERDAM – Mannelijke chimpansees produceren in vergelijking tot andere apen bijzonder veel sperma. Dat hebben Japanse wetenschappers vastgesteld.

Chimpansees maken tijdens de seks ongeveer 200 keer zo veel sperma aan als de grootste primaten ter wereld: gorilla’s. Ook beschikken chimpansees over veel grotere testikels dan andere apensoorten.

Dat meldt de Japanse onderzoeker Hideko Fujii-Hanamoto in het wetenschappelijk tijdschrift American Journal of Primatology.

Testikels

Hij kwam tot zijn bevindingen door met collega-onderzoekers bij verschillende soorten apen in dierentuinen weefsel van hun testikels af te nemen. Dit materiaal werd vervolgens onder een microscoop bestudeerd en met elkaar vergeleken.

Het onderzoek wees uit dat het spermaproducerende weefsel bij chimpansees veel dikker is dan bij gorilla’s.

Dierentuin

“Onze data suggereert dat een chimpansee maarliefst 200 keer zo veel sperma produceert als een gorilla”, verklaart Fujii-Hanamoto op BBC News.

“Normaal gesproken is het erg moeilijk om het zaad te bemachtigen van primaten, zelfs als ze in een dierentuin leven", aldus de onderzoeker. "Daarom hebben we de productie geschat door hun testikels te bestuderen.”

De Japanner vermoedt dat chimpansees bovengemiddeld veel sperma aanmaken, omdat meerdere mannetjes vaak paren met hetzelfde vrouwtje. Over het algemeen wordt aangenomen dat seksuele competitie de spermaproductie bevordert.