AMSTERDAM – Een knuffel of omhelzing duurt gemiddeld genomen drie seconden. Dat hebben Schotse wetenschappers vastgesteld naar aanleiding van een studie op de Olympische Spelen.

Als mensen elkaar knuffelen, duurt hun interactie bijna altijd even lang, ongeacht welke emotie ze met elkaar delen. Gemiddeld genomen neemt een omhelzing ongeveer drie seconden in beslag.

Dat melden onderzoekers van de Universiteit van Dundee in het wetenschappelijk tijdschrift Journal of Ethology.

Uitzwaaien

Volgens de wetenschappers is een knuffel vergelijkbaar met andere psychologische acties, zoals iemand uitzwaaien en het maken van gebaren naar anderen.

“Veel van deze gebeurtenissen duren ongeveer twee tot drie seconden”, aldus hoofdonderzoekster Emese Nagy. “Een groot aantal onderzoeken wijst er op dat we de wereld om ons heen emotioneel ervaren in korte tijdseenheden van drie seconden.”

Olympische Spelen

De Schotse onderzoekers brachten de gemiddelde duur van knuffels in kaart door beelden te bestuderen van atleten in uiteenlopende disciplines die elkaar voor of na een wedstrijd op de Olympische Spelen omhelsden. Ze bekeken maarliefst 188 knuffels van sporters met verschillende nationaliteiten.

Uit het onderzoek bleek dat de omhelzingen bijna altijd drie seconden duurden. Het soort emotie (blijdschap of verdriet) had geen invloed op de tijdsduur, net zo min als de etnische achtergrond van de atleten.

Gezamenlijke emotie

Volgens Nagy versterken de onderzoeksresultaten de theorie dat het emotionele leven van mensen bestaat uit tijdseenheden van drie seconden.

“Ons onderzoek illustreert dat gevoelens binnen dit tijdsbestek kunnen worden overgedragen op iemand anders, zodat er een gezamenlijke ervaring ontstaat”, aldus de onderzoekster.