AMSTERDAM - Mensen die regelmatig een wandeling maken, brengen daarmee hun geheugen in topvorm. Dat hebben Amerikaanse wetenschappers aangetoond.

Het geheugen van mensen verbetert al als ze enkele malen per week een wandeling van 40 minuten maken. De regelmatige beweging leidt ertoe dat het volume van de hippocampus met ongeveer twee procent toeneemt. Dit hersengebied is betrokken bij de vorming van herinneringen.

Dat schrijven onderzoekers van de Universiteit van Pittsburgh in het wetenschappelijk tijdschrift Proceedings of the National Academy of Sciences.

Aftakeling

“De aftakeling van de hippocampus is op de lange termijn vrijwel onvermijdbaar”, verklaart hoofdonderzoeker Kirk Erickson op BBC News. “Maar we hebben laten zien dat lichte training gedurende een jaar er toch voor kan zorgen dat het formaat van deze hersenstructuur toeneemt.”

De wetenschappers kwamen tot hun conclusies door de invloed van regelmatige beweging op geheugenprestaties te onderzoeken bij 120 vrijwilligers. De helft van de deelnemers aan het experiment kreeg de opdracht om drie keer per week een wandeling van 40 minuten te maken. De anderen moesten drie maal per week alleen rek- en strekoefeningen doen.

Geheugentesten

Uit hersenscans bleek dat de hippocampus van de wandelende vrijwilligers na een jaar significant was gegroeid. Ook hun prestaties tijdens geheugentesten verbeterden in de loop van het jaar.

De proefpersonen die alleen hadden gerekt en gestrekt, bleken hun geheugen daarmee niet te verbeteren.