AMSTERDAM - Wetenschappers hebben in de pens van koeien microben ontdekt die plantaardig materiaal omzetten naar suikers. Door deze ontdekking zou de massaproductie van biobrandstof niet langer milieuonvriendelijk zijn.

De microben in de eerste maag van de koe, de pens, zijn in staat de stoffen cellulose en hemicellulose in gras om te zetten naar suikermoleculen. Dit proces is cruciaal in de aanmaak van biobrandstoffen. Cellulose en hemicellulose staan bekend als moeilijk te verwerken stoffen.

Massaproductie

Twee instituten aan het Amerikaanse ministerie van Energie ontdekten de microben. Het Joint Genome Institute (JGI) en het Energy Bioscience Institute (EBI) zijn nu bezig het proces in de pens van de koe na te bootsen, om zo biobrandstoffen te creëren.

Er is in het verleden veel kritiek geweest op de massaproductie van biobrandstoffen. Onder andere het toevoegen van algen of maïs in de ontwikkeling zou niet milieuvriendelijk zijn. Door middel van de ontdekte microben zou plantaardig afval zoals gras beter te verwerken zijn, waardoor er een nieuwe impuls zou ontstaan in de massaproductie van biobrandstoffen.