AMSTERDAM – Als mensen hun excuses aanbieden, leidt dat meestal niet tot een beter gevoel bij de benadeelde partij. Dat blijkt uit een experiment van psychologen van de Erasmus Universiteit van Rotterdam.

Excuses helpen nauwelijks om beschadigde relaties te herstellen, ook al denken mensen vaak dat ze zich beter zullen voelen door een verontschuldiging van de ander.

Dat schrijven onderzoekers van de Erasmus Universiteit in het wetenschappelijk tijdschrift Psychological Science.

Excuuscultuur

“De verwachting dat excuses ons een beter gevoel zullen geven en ons zelfs slechte dingen kunnen laten vergeten, is overschat”, verklaart hoofdonderzoeker David DeCremer in het Amerikaanse tijdschrift Scientific American.

“Vooral wanneer het gaat over de financiële crisis en fraude is er een schreeuw om verontschuldigingen. We lijken steeds meer in een excuuscultuur te leven.”

De wetenschappers kwamen tot hun stelling tijdens een experiment waarbij proefpersonen ten onrechte geld verloren. De deelnemers kregen de keuze om tien euro te houden of aan een partner te geven, die het geld zou verdriedubbelen en helft aan ze zou teruggeven.

Inbeelden

Wanneer ze echter voor de laatste optie kozen, kregen ze niet het beloofde bedrag terug maar slechts vijf euro. Sommige proefpersonen kregen daarbij ook een excuusbriefje. Andere deelnemers aan het experiment moesten zich alleen voorstellen dat ze excuses kregen van de persoon die het geld zou verdrievoudigen.

Uit het onderzoek bleek dat de mensen die zich het excuus hadden ingebeeld, veel meer waarde hechtten aan de verontschuldiging dan de proefpersonen die daadwerkelijk een excuusbriefje hadden gekregen.

Oprechtheid

Volgens de wetenschappers suggereren de uitkomsten van het onderzoek dat mensen de impact van een excuus vaak overschatten. Wel benadrukken ze dat de waarde van excuses in de realiteit ook wordt beïnvloed door andere factoren, zoals oprechtheid en compensatie.