AMSTERDAM - De Tyrannosaurus rex was geen aaseter zoals een hyena, maar jaagde actief op zijn prooien, net als leeuwen. Dat hebben Britse wetenschappers vastgesteld.

De Tyrannosaurus rex legde afstanden van honderden kilometers af om zijn prooien op te jagen en te verslinden. De manier waarop het dier jaagde, is vergelijkbaar met de manier waarop  leeuwen en ijsberen zich voorzien van voedsel.

Dat schrijven onderzoekers van de Zoological Society of London in het wetenschappelijk tijdschrift Proceedings of the Royal Society B.

Computermodel

De wetenschappers kwamen tot hun conclusies door een ecologisch computermodel te bestuderen van de relaties tussen verschillende roofdieren op de vlaktes van de Serengeti in Tanzania en Kenia.

Uit hun onderzoek blijkt dat een dier met de eigenschappen van de Tyrannosaurus rex zichzelf waarschijnlijk niet in leven zou kunnen houden door de prooien van andere dieren te stelen, zoals hyena's dat bijvoorbeeld doen.

Karkassen

“Door de werking van ecologische krachten kunnen we laten zien dat alleen maar aas eten geen levensvatbare optie was voor de T-rex, omdat het dier dan te veel concurrentie zou hebben van kleinere dinosauriërs die in grotere aantallen voorkwamen”, verklaart hoofdonderzoeker Chris Carbone op nieuwssite Physorg.com.

“Deze smallere soorten zouden karkassen eerder ontdekken en daarvan profiteren volgens het gezegde: wie het eerst komt, het eerst maalt”, aldus de wetenschapper.

Wetenschappers debatteren al jaren over de vraag of de Tyrannosaurus rex een aaseter was of een actieve jager. Tot nu toe werd bij het beantwoorden van die vraag vooral gekeken naar de bouw van de dinosaurus.

Adelaars

Maar volgens de Britse wetenschappers is dit een verkeerde methode om het raadsel op te lossen. Soms hanteren dieren met een vergelijkbare bouw namelijk totaal verschillende jachtmethodes, zoals bijvoorbeeld adelaars en gieren.

De onderzoekers vermoeden dat hun bevindingen zullen leiden tot nieuw onderzoek dat specifiek gericht is op het gedrag van de Tyrannosaurus rex als jager.