AMSTERDAM – Wetenschappers uit Israël hebben een IQ-test ontwikkeld waarmee de sociale intelligentie van bacteriën in kaart kan worden gebracht.

Onderzoekers van de Universiteit van Tel Aviv zijn er in geslaagd om aan de hand van de genen van bacteriën te bepalen hoe slim de organismen zijn en hoe goed ze samenwerken. Hun onderzoeksresultaten zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift BMC Genomics.

“Bacteriën zijn onze grootste vijanden, maar ze kunnen ook onze beste vrienden zijn”, verklaart onderzoeker Eshel Ben-Jacob op nieuwssite Physorg.com. “Om hun capaciteiten beter in kaart te brengen en ziekteverwekkers te slim af te zijn, moeten we hun sociale intelligentie bepalen.”

Beslissingen

De wetenschappers ontwikkelden hun bacteriële IQ-test bij het bestuderen van het genoom van de bacterie Paenibacillus vortex.

Ze brachten genen in kaart die de bacterie helpen bij het verzamelen van informatie over hun omgeving. Ook keken ze naar genen die de organismen gebruiken bij het nemen van beslissingen en het produceren van enzymen.

Genie

Op basis van die bevindingen concludeerden ze dat de bacterie bovengemiddeld intelligent is. Wanneer de uitslag zou worden geïnterpreteerd als een IQ-test bij mensen, zou de bacterie een score van 160 behalen. Daarmee zou het organisme dus een genie zijn.

De bacteriële ziekteverwekkers die we tegenkomen in het dagelijks leven hebben volgens de wetenschappers een meer gemiddelde intelligentie.

Onkruid

De intelligentietest voor bacteriën zal in de toekomst mogelijk worden gebruikt bij het inzetten van bacteriën om gewassen te bestrijden. Intelligente bacteriën zijn daarvoor waarschijnlijk beter geschikt dan organismen die minder hoog scoren bij de IQ-test. Ook insecten kunnen waarschijnlijk worden bestreden met intelligente bacteriën.