AMSTERDAM – Een Amerikaanse wetenschapper heeft waarschijnlijk een nieuw soort lemur ontdekt op het eiland Madagaskar. Een genetische analyse moet de vondst nog bevestigen.

De onbekende lemur is ontdekt door primatoloog Russ Mittermeier in de regio Daraina in het noordoosten van Madagaskar. Het dier heeft een bijzondere veerachtige structuur onder zijn tong die waarschijnlijk van pas komt bij het verzamelen van nectar.

Een dergelijke orgaan is nog nooit eerder aangetroffen bij een lemur. Mittermeier gaat er daarom van uit dat de primaat behoort tot een nog onbekende soort. Dat meldt de Britse krant The Guardian.

Vangst

De vangst van het dier en het eerste onderzoek op de 'verentong' is vastgelegd door een cameraploeg van de BBC. De beelden zullen dinsdag worden uitgezonden in het programma Decades of Discovery, maar zijn ook te bekijken op BBC News.

Mittermeier had de bijzondere lemur in 1995 al waargenomen, maar ging pas onlangs terug om een exemplaar te vangen, zodat hij de primaat kon bestuderen. Het dier hoort waarschijnlijk bij de  vork-bekroonde lemurs.

Nieuwe soorten

“Toen ik het dier voor het eerst zag, was ik verbaasd om een vork-bekroonde lemur te zien, omdat die lemurs nog nooit eerder zijn waargenomen in deze regio”, aldus Mittermeier. “Ik wist meteen dat het waarschijnlijk ging om een soort die wetenschappelijk gezien nieuw was.”

Het is niet de eerste keer dat er een onbekende lemur opduikt op Madagaskar. Sinds 2000 zijn er maarliefst 42 nieuwe soorten ontdekt op het eiland.

Nog nooit eerder stuitten wetenschappers echter op een nieuwe vork-bekroonde lemur. “Dit is de eerste en dat maakt deze ontdekking extra spannend”, aldus Mittermeier.