Formaat van brein in te schatten met optische illusie

AMSTERDAM – Britse wetenschappers hebben een optische illusie ontwikkeld, die mensen een idee kan geven van het formaat van hun brein.

In de optische illusie (zie afbeelding) van de onderzoekers van het University College in Londen zijn twee oranje cirkels te zien die in werkelijkheid even groot zijn. De cirkel in het midden van de afbeelding lijkt echter kleiner te zijn.

Vooral mensen met een relatief groot brein ervaren de zogenaamde Ebbinghaus-illusie erg sterk. Dat schrijft hoofdonderzoeker Samuel Schwarzkopf in het wetenschappelijk tijdschrift Nature Neuroscience.

Visuele cortex

De wetenschappers kwamen tot hun bevindingen door 30 proefpersonen naar de afbeelding van de cirkels te laten staren. Alle proefpersonen moesten vervolgens aangeven welke oranje cirkel naar hun idee het grootste was en hoe groot het verschil was met de andere cirkel.

Van tevoren was bij alle deelnemers aan het experiment het formaat van hun visuele cortex in kaart gebracht. Dat is een hersengebied dat verantwoordelijk is voor visuele waarneming.

Uit het experiment blijkt dat mensen met een relatief kleine visuele cortex een groter verschil zien tussen de twee oranje cirkels in de optische illusie dan andere personen, zo meldt New Scientist.

Intelligentie

De onderzoekers hebben verder vastgesteld dat mensen met een kleine visuele cortex bijna altijd een relatief groot brein hebben. De oorzaak van dat verband is nog onduidelijk.

De optische illusie kan dus een aanwijzing geven over het formaat van iemands brein. Overigens zegt de grootte van iemands brein niet veel over zijn of haar intelligentie.