AMSTERDAM – Het dieet van een zwangere vrouw heeft een directe invloed op de specifieke voorkeuren voor eten en drinken die haar baby ontwikkelt. Dat hebben Amerikaanse wetenschappers ontdekt tijdens een experiment met muizen.

Met name het geurvermogen van ongeboren muizen wordt sterk beïnvloed door wat hun moeder tijdens de zwangerschap eet.

De jongen ontwikkelen daardoor in de baarmoeder al een voorkeur voor de geuren van het dieet van hun moeder.

Dat schrijven wetenschappers van de Universiteit van Colorado in het wetenschappelijk tijdschrift Proceedings of the Royal Society B. Volgens de onderzoekers treedt het beschreven effect waarschijnlijk ook op bij mensen.

Alcohol

“Als een moeder alcohol drinkt tijdens de zwangerschap, zou het kind ook meer aangetrokken kunnen worden door alcohol, omdat een foetus in ontwikkeling verwacht dat alles wat van de moeder komt ‘goed’ is”, verklaart hoofdonderzoekster Josephine Todrank op nieuwssite Physorg.com.

De wetenschappers baseren hun theorie op de resultaten van een experiment met twee groepen zwangere muizen. De ene groep muizen kreeg tijdens de zwangerschap een smakeloos dieet voorgezet. De andere zwangere vrouwtjes aten alleen voedsel met smaakversterkers.

Smaakje

Al snel bleek dat de jongen van de laatste groep muizen na hun geboorte een grote voorkeur hadden voor voedsel met een smaakje. Ook waren er bij deze muizen duidelijke veranderingen te zien in hersengebieden die geuren verwerken.

De jongen van de moeders die alleen smakeloos voedsel hadden gekregen, vertoonden geen voorkeur voor een bepaald soort voedsel.

Lange termijn

“De voedselkeuzes van een zwangere vrouw hebben lange termijn effecten op de toekomstige geur- en voedselvoorkeur van haar kind”, aldus onderzoekster Todrank. “Het is nog niet duidelijk hoe lang deze voorkeuren in stand blijven, daar is meer onderzoek voor nodig.”