NASA kondigt bevinding over buitenaards leven aan

AMSTERDAM – De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA beweert een bevinding te hebben gedaan die van belang is voor de zoektocht naar buitenaards leven. Waarschijnlijk gaat het echter niet om de ontdekking van een levensvorm op een andere planeet.

De nieuwe bevindingen op het gebied van astrobiologie worden donderdag gepresenteerd op een persconferentie die plaatsvindt rond 20.00 uur Nederlandse tijd.

De ontdekking zal volgens de NASA grote impact hebben op de zoektocht naar bewijzen voor het bestaan van buitenaards leven. De persconferentie zal live te volgens zijn via het online televisiestation van de NASA op http://www.nasa.gov/ntv

Mars

Bij de presentatie zullen onder meer bioloog Steven Benner, oceanograaf Felisa Wolfe-Simon en geobioloog Pamela Conrad een verklaring afleggen.

De aanwezigheid van de laatste wetenschapper voedt de speculaties dat het om een ontdekking op Mars gaat, omdat ze in het verleden onderzoek deed naar leven op de rode planeet.

Op microblogdienst Twitter wordt al druk gespeculeerd over de mogelijke vondst van buitenaards leven. Volgens goed ingevoerde bronnen gaat de persconferentie echter niet over een vondst op een andere planeet, maar over een ontdekking op aarde die van invloed is op de huidige theorieën over buitenaards leven.

De NASA zal tot donderdag geen verdere details bekend maken over de bevindingen.