AMSTERDAM – Vrouwen zoeken minder vaak contact met hun vader in de meest vruchtbare periode van hun menstruatiecyclus. Dat hebben Amerikaanse wetenschappers vastgesteld.

Tijdens de ovulatie zijn vrouwen 50 procent minder snel geneigd om hun vader te bellen dan normaal. Ook duren gesprekken tussen vaders en dochters veel minder lang in deze periode van de menstruatiecyclus.

Dat schrijven onderzoekers van de Universiteit van Miami en de Universiteit van Californië in het wetenschappelijk tijdschrift Psychological Science.

“Vrouwen bellen hun vader niet alleen minder vaak op vruchtbare dagen”, verklaart hoofdonderzoeker Martie Haselton op nieuwssite ScienceDaily. “Ze hangen ook sneller op als hun vader het telefoongesprek initieert.”

De wetenschappers vermoeden dat het gedrag van vrouwen ten opzichte van hun vader evolutionair is bepaald.

Ook in het dierenrijk hebben vrouwtjes tijdens hun vruchtbare periodes minder contact met mannelijke familieleden. Volgens de onderzoekers is dat mogelijk een beschermingsmechanisme om te voorkomen dat er minder gezonde nakomelingen worden geboren door seksueel contact tussen genetisch verwante partners.

Seksuele keuze

“Vrouwen zijn vruchtbaar gedurende een relatief korte periode in hun menstruatiecyclus”, verklaart onderzoekster Debra Lieberman. “Hun seksuele keuzes tijdens deze periode zijn kritiek, omdat ze kunnen leiden tot zwangerschap en de verantwoordelijkheid om een kind op te voeden.”

“Daarom zou het logisch zijn dat vrouwen het contact met mannelijke familieleden vermijden tijdens de ovulatie”, aldus Lieberman. “Ze beperken dan het risico op het verwekken van minder gezonde kinderen, iets dat eerder gebeurt als ze seksueel contact hebben met genetisch verwante mannen.”

Telefoongesprekken

De wetenschappers kwamen tot hun bevindingen door gedurende een maand alle telefoongesprekken te registreren van 48 vrouwen tussen de 18 en 22 jaar.

Ze vergeleken het aantal gesprekken dat de proefpersonen hadden met hun vader en met hun moeder tijdens vruchtbare en minder vruchtbare periodes. Uit het onderzoek bleek duidelijk dat de vrouwen tijdens hun ovulatie veel minder contact hadden met hun vader, maar nog onveranderd vaak belden met hun moeder.

Advies

“Mogelijk gebruikten de vrouwen hun moeder als klankbord bij het nemen van beslissingen over mogelijke partners”, aldus onderzoeker Elizabeth Pillsworth. “Zeker als vrouwen een goede relatie hebben met hun moeder is het mogelijk dat ze haar om advies vragen.”