AMSTERDAM - Het spelen van het computerspel Tetris na een traumatische ervaring kan pijnlijke herinneringen aan die gebeurtenis voor een groot deel voorkomen. Dat hebben Britse wetenschappers aangetoond.

Mensen die shockerende beelden van bijvoorbeeld ernstige verwondingen hebben gezien, hebben daar op lange termijn minder last van als ze in de uren na de traumatische ervaring het spel Tetris spelen.

Het aantal pijnlijke herinneringen waarin ze de vervelende gebeurtenis opnieuw beleven, neemt door het computerspel gemiddeld met de helft af. Dat schrijven wetenschappers van de Universiteit van Oxford in het wetenschappelijk tijdschrift PloS One.

Scherpe kantjes

“Het gaat hier om een herinnering die optreedt als je het eigenlijk niet wilt”, verklaart hoofdonderzoekster Emily Holmes in het Britse tijdschrift New Scientist. “Het is niet zo dat de herinnering door Tetris wordt gewist, maar je haalt de scherpe kantjes ervan af.”

De onderzoekers kwamen tot hun conclusies na een onderzoek waarbij proefpersonen foto’s te zien kregen van mensen met ernstige wonden.

Sommige deelnemers aan het experiment mochten daarna een halfuur lang Tetris spelen, andere proefpersonen namen deel aan een computerspel waarin hun algemene kennis werd getest. Er was ook een controle-groep van deelnemers die na het zien van de gruwelijke foto’s helemaal geen afleiding werd geboden in de vorm van een spelletje.

Vier uur

Uit het onderzoek bleek dat de Tetris-spelers veel minder last hadden van vervelende herinneringen aan de wonden dan de andere proefpersonen. Gemiddeld hadden ze de helft minder ‘flash-backs’ dan mensen die geen computerspel hadden gespeeld.

Zelfs als proefpersonen vier uur na een traumatische ervaring pas een spelletje Tetris speelden, trad dit effect op.

Hersenen

Volgens de onderzoekers houdt Tetris het visuele systeem van de hersenen mogelijk zo intensief bezig dat het mechanisme waarmee mensen herinneringen vormen niet meer goed werkt.

Uit onderzoek is al eerder gebleken dat het menselijk brein ongeveer zes uur nodig heeft om een ervaring te verwerken en een bijbehorende herinnering op te slaan.