WASHINGTON - Medische hulp aan hiv- en aidspatiënten kan aanzienlijk goedkoper én effectiever door mobiele telefoons in te zetten.

Dat blijkt uit wetenschappelijk onderzoek, waarvan de resultaten dinsdag werden bekendgemaakt tijdens een congres in de Amerikaanse hoofdstad Washington en via de website van het medische vaktijdschrift The Lancet.

Tussen mei 2007 en oktober 2009 werkten 538 hiv/aids-patiënten in Kenia mee aan het onderzoek. De helft kreeg wekelijks een smsje met de vraag 'mambo?', wat 'hoe gaat het?' betekent.

Ze waren geïnstrueerd om binnen 48 uur te reageren met sawa (prima) of shida (niet goed). Wie het tweede antwoord verstuurde, werd vervolgens gebeld door een verpleegkundige. De overige medewerkers aan de proef kreeg geen smsjes, maar werden op de ouderwetse wijze geholpen, met huisbezoeken van verpleegkundigen als de patiënt daarom vroeg.

Extra zorg

De eerste groep bleek de noodzakelijke medicijnen tegen het virus regelmatiger te slikken, waardoor ze minder vaak een beroep hoefden te doen op verpleegkundigen. Slechts 3,3 procent van de ontvangers van de smsjes behoefde extra zorg, waardoor een verpleegkundige in theorie duizend patiënten in de gaten zou kunnen houden. Op dat aantal zou ze 33 personen moeten terugbellen en eventueel bezoeken.

Vorig jaar gebruikten circa 300.000 Kenianen aidsremmers via een door de Verenigde Staten gefinancierd programma. Dergelijke behandelingen werken alleen optimaal als de patiënt de medicijnen op tijd slikt en blijft slikken.

''Gezien de alomtegenwoordigheid van mobiele telefoons en de lage kosten van het verzenden van sms-berichten kan dit een extreem kosten-effectieve manier zijn om hiv-patiënten te helpen'', aldus hoofdonderzoeker Richard Lester. ''Niet alleen in Afrika, maar in de hele wereld en in het bijzonder in gebieden waar veel arme mensen wonen.''