AMSTERDAM – Vrouwelijke ratten vertonen meer mannelijk gedrag als hun hersenen worden blootgesteld aan een substantie die vergelijkbaar is met cannabis.

Dat hebben Amerikaanse wetenschappers aangetoond.

Als de hersenen van vrouwelijke ratten regelmatig worden blootgesteld aan een stof die hetzelfde effect heeft als cannabis op mensen, maken de dieren minder nieuwe cellen aan in de amygdala, een hersendeel dat is betrokken bij emotie en sociale interacties. Ook vertonen de vrouwtjesdieren veel speelser gedrag dan normaal door het genotsmiddel.

Dat schrijven wetenschappers van de Universiteit van Maryland in het wetenschappelijk tijdschrift Proceedings of the National Academy of Sciences.

Mannelijk

De onderzoekers concluderen dat het brein van vrouwtjesratten door de genotsstof een meer mannelijke samenstelling krijgt en dat ook hun gedrag mannelijker wordt.

Tijdens het onderzoek injecteerden de wetenschappers verschillende vrouwtjesratten met een stof die de receptoren voor cannabinoïden in hun brein activeerden. Ook spoten ze chemicaliën in het brein van de dieren waarmee de aanmaak van nieuwe cellen in kaart kon worden gebracht.

Speelgedrag

Uit het experiment bleek overduidelijk dat blootstelling aan een aan cannabis verwante stof zowel het brein als het speelgedrag van de dieren veranderden na een periode van vier weken.

“Speelgedrag is ook bij mensen afhankelijk van het geslacht”, aldus hoofdonderzoekster Margaret McCarthy in het Britse tijdschrift New Scientist. “Ons grote doel is nu om te bepalen of de neurologische veranderingen die het gedrag van de ratten in onze studie bepaalden, bij mensen ook kunnen optreden.”