AMSTERDAM – Canadese wetenschappers hebben een methode ontwikkeld waarmee bloed kan worden geproduceerd op basis van menselijke huidcellen.

Huidcellen kunnen worden omgezet in bloedcellen doormiddel van chemische processen waar geen stamcellen aan te pas komen. Dat schrijven onderzoekers van de McMaster Universiteit in het wetenschappelijk tijdschrift Nature.

Bij de nieuwe methode worden zogenaamde firoblasten (cellen uit het bindweefsel) getransformeerd tot bloedcellen door ze bloot te stellen aan een cocktail van specifieke chemicaliën.

Bloedtransfusie

Met de techniek kan genoeg bloed worden gecreëerd voor een bloedtransfusie uit een stukje huid van 4 bij 3 centimeter. “We geloven dat we in de toekomst bloed kunnen genereren op een veel efficiëntere manier”, verklaart hoofdonderzoeker Mick Bhatia tegen persbureau AFP.

Door de nieuwe bevindingen hoeven mensen met bijvoorbeeld ernstige bloedarmoede in de toekomst misschien niet meer naar een bloedbank.

In plaats daarvan kunnen patiënten mogelijk worden geholpen met bloed dat wordt gemaakt van hun eigen huid. Ook mensen die beenmergtransplantaties moeten ondergaan, kunnen volgens de onderzoekers profiteren van de nieuwe techniek.

Stamcellen

Wetenschappers zijn er al vaker in geslaagd om huid te transformeren tot bloed. Maar bij eerdere technieken werden altijd stamcellen gebruikt. Daardoor werd het proces extra ingewikkeld en was er een verhoogd risico op complicaties.

“Deze methode is tijdtechnisch gezien veel efficiënter, omdat het proces met stamcellen erg omslachtig is. Ook kan het gebruik van stamcellen leiden tot de vorming van tumoren”, aldus Bhatia.

Proefpersonen

De wetenschappers hebben nog niet getest hoe het menselijk lichaam reageeert op het kunstmatig gecreëerde bloed. De eerste testen met menselijke proefpersonen zullen mogelijk al in 2012 plaatsvinden.