AMSTERDAM – Duitse wetenschappers hebben een specifiek gen ontdekt dat van invloed is op de financiële vrijgevigheid van mensen.

Ongeveer één op de vier mensen is drager van een genvariant die er voor zorgt dat ze minder snel geneigd zijn om geld weg te geven.

Deze mensen doneren gemiddeld genomen bijvoorbeeld kleinere bedragen aan goede doelen. Dat schrijven onderzoekers aan de Universiteit van Bonn in het wetenschappelijk tijdschrift Social Cognitive and Affective Neuroscience.

Arm meisje

De wetenschappers kwamen tot hun bevindingen door 101 proefpersonen aan een genetische test te onderwerpen waarbij wangslijm werd afgenomen. Iedereen werd getest op een gen met de naam COMT. Dit gen kan voorkomen in twee varianten: A en G.

Na de test moesten alle deelnemers een computerspel spelen waarbij ze geld konden winnen. Na afloop kregen ze een foto te zien van een arm meisje uit Peru. Ze kregen de vraag of ze een deel van hun gewonnen geld, of al het geld aan haar wilden doneren.

Opvoeding

Mensen met de zogenaamde A-variant van het COMT-gen gaven veel minder vaak al hun geld weg dan proefpersonen met de G-variant. Gemiddeld genomen doneerden de mensen met het ‘gierigheidsgen’ ongeveer de helft minder.

Volgens hoofdonderzoeker Martin Reuter suggereren de bevindingen dat het COMT-gen de financiele vrijgevigheid van mensen sterk beïnvloedt.

Gierigheid is echter niet helemaal genetisch te verklaren. Ook opvoeding en omgeving spelen een belangrijke rol, zo benadrukken de onderzoekers.