AMSTERDAM – Kinderen bekijken voorwerpen met een andere blik dan volwassen. Dat blijkt uit een visueel experiment van Britse wetenschappers.

Jonge kinderen kunnen nog niet aan de schaduw van een object zien of het gaat om een bol of hol voorwerp. Dat melden onderzoekers van de Universiteit van Sheffield in het wetenschappelijk tijdschrift Perception.

De blik van kinderen verschilt volgens de wetenschappers van de manier waarop volwassenen naar een object kijken, omdat hun hersenen er nog niet automatisch vanuit gaan dat licht bijna altijd van boven komt.

Waarneming

“Kinderen bekijken de wereld om hen heen dus daadwerkelijk op een andere manier dan volwassenen, omdat hun waarneming verschilt”, verklaart hoofdonderzoeker Jim Stone in het Britse tijdschrift New Scientist.

De wetenschappers kwamen tot hun conclusies door 171 kinderen tussen de leeftijd van vier en tien jaar voorwerpen met schaduwen te laten bekijken. De jeugdige proefpersonen moesten aan de hand van de schaduw steeds bepalen of een object hol of bol was. De jongste kinderen slaagden daar veel minder goed in dan de oudste kinderen.

Wolken

Het vermogen om rekening te houden met natuurlijke lichtinval ontwikkelen kinderen waarschijnlijk tussen hun 2e en 13e levensjaar. Hun prestaties verbeteren maar heel geleidelijk

“Het is dus geen wonder dat kinderen niet naar wolken kunnen kijken zonder er een beer of hond in te zien”, aldus hoofdonderzoeker Stone.