AMSTERDAM – Amerikaanse wetenschappers hebben een genvariant ontdekt die mogelijk de politieke ideologie van mensen beïnvloedt.

Mensen met een specifieke variant van het gen DRD4 zijn eerder geneigd om liberale denkbeelden te adopteren dan personen die een andere variant van het gen dragen. Dat schrijven onderzoekers van de Universiteit van Harvard en de Universiteit van San Diego in het wetenschappelijk tijdschrift Journal of Politics.

Het gen DRD4 is betrokken bij de verwerking van dopamine, een hormoon dat een grote rol speelt bij het ervaren van genot, blijdschap en welzijn. De variant die wordt geassocieerd met liberalisme, zorgt er volgens onderzoekers voor dat mensen eerder op zoek gaan naar nieuwe ervaringen.

Veel vrienden

Dat gedrag zou er toe leiden dat mensen met deze genvariant veel vrienden hebben met verschillende levensstijlen en sociale normen. Als gevolg daarvan zouden ze als volwassene een meer liberale kijk op de wereld hebben ontwikkeld.

“Het is een cruciale interactie tussen twee factoren die hen liberaler maakt”, verklaart hoofdonderzoeker James Fowler op nieuwssite Physorg.com. “Het gaat om hun genetische aanleg in combinatie met het maken van veel vrienden in de puberteit.”

Sociale omgeving

De wetenschappers kwamen tot hun conclusies door 2000 proefpersonen te ondervragen over hun politieke opvattingen en sociale netwerk. Vervolgens werden alle deelnemers aan het experiment ook onderworpen aan een genetische test.

Volgens Fowler toont zijn werk aan dat er een genetische basis is voor de politieke denkbeelden die mensen ontwikkelen. “Mijn bevindingen suggereren dat je politieke voorkeur niet uitsluitend gebaseerd is op je sociale omgeving”, verklaart hij.