Bot gekweekt in laboratorium

Nederlandse wetenschappers zijn er voor het eerst in geslaagd om bot te laten groeien in een laboratorium.

De onderzoekers van de TU Eindhoven hebben de groei van calciumfosfaat in collageen bewerkstelligd. Dat proces vindt ook plaats bij botgroei het menselijk lichaam. De resultaten van het onderzoek zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Nature Materials.

De beelden die de onderzoekers maakten, laten zien dat de collageenvezels zelf de groei van het mineraal controleren, en daarmee dus de botgroei sturen.

Elektronenmicroscoop

Bot bestaat uit collageenvezels (bindweefsel), met daarin het mineraal calciumfosfaat, in de vorm van nanokristallen. Het werd lang gedacht dat het collageen alleen een mal is voor het calciumfosfaat, en dat de botvorming wordt gestuurd door speciale biomoleculen.

Het team van hoofdonderzoeker Nico Sommerdijk maakte beelden van de botgroei met een zeer bijzondere elektronenmicroscoop, de cryoTitan. Deze stelt de onderzoekers in staat monsters te bekijken die zeer snel ingevroren zijn, waardoor een proces stil wordt gezet en in stapjes kan worden bekeken. De cryoTitan heeft een extreem hoge resolutie; hij kan zelfs individuele atomen onderscheiden.

Implantaten

Een Italiaans onderzoeksinstituut (ISTEC) is al begonnen nieuwe botimplantaten te ontwikkelen, met de kennis die Sommerdijk en zijn post-doc Fabio Nudelman hebben opgedaan. De groep van Sommerdijk zet deze stap richting productie bewust zelf niet: "Op gebied van botgroei hebben we de grote stappen gezet. Maar het gaat ons om begrijpen, niet om produceren", aldus Sommerdijk.