AMSTERDAM – Een onderzoek met ratten suggereert dat mannen minder seksuele aantrekkingskracht op vrouwen hebben, als ze zijn geboren in een gezin met veel vrouwen.

Ratten die opgroeien met een groot aantal zussen, krijgen later aanzienlijk minder aandacht van vrouwtjes. Ook hebben ze minder vaak en lang seksueel contact.

Dat schrijven wetenschappers van de Universiteit van Texas in het wetenschappelijk tijdschrift Psychological Science.

Persoonlijkheid

De nieuwe bevindingen zijn volgens de onderzoekers mogelijk ook van toepassing op mensen. “Deze resultaten laten zien dat familie en de vraag hoe veel broers en zussen je hebt erg belangrijk is”, verklaart hoofdonderzoeker David Crews tegenover de Britse krant The Daily Telegraph.

“De omgeving waarin je opgroeit bepaalt je persoonlijkheid niet, maar helpt wel mee om je persoonlijkheid te vormen", aldus Crews.

Seksuele meting

De wetenschappers kwamen tot hun bevindingen door bij een groot aantal pas geboren mannetjesratten te registreren hoe veel broers en zussen ze hadden. Vervolgens brachten ze in kaart hoe seksueel actief de diertjes waren op latere leeftijd.

Al snel bleek dat mannetjesratten met veel zussen op latere leeftijd minder vaak tot seks werden verleid door vrouwtjes, dan mannetjesratten uit nesten met veel broers of met een gelijke geslachtssamenstelling.

Zaadlozing

Mannetjesratten uit ‘vrouwtjesnesten’ bleken gemiddeld genomen ook minder tijd parend door te brengen. Opvallend genoeg slaagden de diertjes er wel in om evenveel zaad te lozen tijdens het paren als de andere mannetjes.

Door de snelle zaadlozing compenseren de mannetjes mogelijk voor het feit dat ze minder aantrekkelijk zijn. “Het betekent dat mannetjes met veel zussen efficiënter zijn bij het paren”, aldus onderzoeker Crews.