Nieuwe vissoort ontdekt op oceaanbodem

AMSTERDAM – Wetenschappers hebben een nog onbekende vissoort ontdekt in één van de diepste delen van de Stille Oceaan.

De nieuw ontdekte vissen hebben een lengte van ongeveer 25 centimeter en zijn voor het eerst waargenomen in de Peru-Chilitrog, een 8000 meter diepe kloof in de zeebodem voor de kust van Chili en Peru.

Wetenschappers van de Universiteit van Aberdeen slaagden er in om foto’s te maken van de dieren op 7000 meter diepte, zo meldt BBC News.

Bewegingssensor

De diepzeevissen hebben zich perfect aangepast aan het leven op grote diepte. De dieren zijn blind, maar jagen op kleine kreeftachtige dieren, die ze detecteren met een soort bewegingssensoren op hun kop.

“Als ze beweging detecteren, openen ze hun bek en zuigen ze zo veel mogelijk water op in de hoop dat er schaaldieren bij zitten”, verklaart hoofdonderzoeker Alan Jamieson.

Nieuwe soorten

De onderzoekers deden hun ontdekking met behulp van een onderwatercamera die ze in de oceaan lieten zakken tot dieptes tussen 4.500 en 8.000 meter. De camera maakte in totaal 6.000 foto’s in de trog.

In de diepzeekloof troffen de onderzoekers naast de nieuwe vissensoort nog veel meer dieren aan, zoals kreeftdiertjes en palingen die op 6000 meter diepte leefden. “Ik durf te wedden dat er nog meer nieuwe soorten bij zaten”, aldus Jamieson.