'Honden zijn soms pessimistisch van aard'

AMSTERDAM – Honden zijn net als mensen optimistisch of juist pessimistisch van aard. Dat beweren Britse wetenschappers naar aanleiding van een nieuw onderzoek.

Honden die gestresst raken en spullen vernielen wanneer ze alleen thuis zijn, hebben waarschijnlijk een pessimistisch karakter. Ze zijn bang dat hun baasje niet meer terugkomt.

Viervoeters die altijd braaf op hun baasje wachten zijn van nature juist positief ingesteld en geloven dat hun baas hen weer snel gezelschap zal houden.

Halfvol

Dat melden wetenschappers van de Universiteit van Bristol in het wetenschappelijk tijdschrift Current Biology. Volgens de onderzoekers kan een glas (of etensbak) voor honden net als voor mensen, halfvol of halfleeg zijn, afhankelijk van hun persoonlijkheid.

“We weten dat de emotionele staat van mensen hun beoordelingen beïnvloedt”, verklaart hoofdonderzoeker Mike Mendl op nieuwssite ScienceDaily.

“Pessimistische mensen zijn eerder geneigd om een onduidelijke situatie negatief te beoordelen. Het lijkt er op dat dit ook voor honden geldt. Honden die zich gestresst gedragen als ze alleen worden gelaten, beoordelen onduidelijke gebeurtenissen over het algemeen vaker negatief”, aldus Mendl.

Enthousiast

De wetenschappers kwamen tot hun conclusies door de persoonlijkheid van enkele tientallen honden te testen. Zo leerden ze de dieren bij een experiment dat een etensbak op een bepaalde plek in een kamer voedsel altijd bevatte, terwijl een bak aan de andere kant van het vertrek altijd leeg was. Vervolgens plaatsten de wetenschappers als test ook een etensbak op een compleet nieuwe plek.

Ongeveer de helft van de honden rende enthousiast op de mogelijke voedselbron af. De andere dieren liepen langzaam naar de bak toe, alsof ze weinig hoop hadden om er eten in te vinden.

Therapie

Bij andere experimenten bleek dat deze ‘pessimistische’ honden ook veel meer gedragsproblemen hadden, zoals verlatingsangst in situaties waarin ze alleen werden gelaten door hun baasje.

De wetenschappers zijn bezig om een therapie te ontwikkelen voor honden met deze persoonlijkheid.

“Sommige hondenbezitters denken dat het niet erg is als hun hond gestresst gedrag vertoont bij verlating”, aldus hoofdonderzoeker Mendl. “Maar ons onderzoek suggereert dat aan dit gedrag vaak negatieve emoties ten grondslag liggen die mogelijk behandeld kunnen worden.”