Pinguïns vroeger niet zwart-wit

WASHINGTON - De pinguïns die 36 miljoen jaar geleden op aarde leefden, zagen er een stuk minder sjiek uit dan hun huidige soortgenoten.

Dragen de pinguïns nu een zwart-wit verendek dat vaak vergeleken wordt met een smoking, hun voorgangers moesten het doen met een minder klassiek roodachtig bruin met grijs.

Dat is gebleken uit onderzoek naar een fossiel van een pinguïn door Amerikaanse paleontologen. De uitkomsten zijn gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Nature.

De in Peru gevonden pinguïn was een zogeheten Inkayacu paracasensis, ook wel waterkoning, en was ongeveer twee keer zo groot als de keizerspinguïns die we nu kennen.

Kleur

De onderzoekers konden de kleur van de veren achterhalen door te kijken naar de vorm en grootte van zogeheten melanosomen, cellen die pigment maken. Die werden vergeleken met de melanosomen van huidige vogels, waardoor de juiste kleuren werden gevonden.

De paleontologen hopen dat hun bevindingen meer licht zullen doen schijnen op het gedrag en de leefomgeving van de dieren.

Ook moet door het onderzoek duidelijk worden hoe de pinguïn door de eeuwen heen is geëvolueerd.