'Breinstimulatie kan mensen linkshandig maken'

AMSTERDAM – Het is mogelijk om de voorkeur van mensen voor het gebruik van een bepaalde hand te veranderen doormiddel van breinstimulatie. Dat hebben Amerikaanse wetenschappers aangetoond.

Mensen worden tijdelijk linkshandig als een hersengebied aan de linkerkant van de pariëtale kwab van hun brein wordt gestimuleerd met magneten. Dat schrijven wetenschappers van de Universiteit van Californië in het wetenschappelijk tijdschrift Proceedings of the National Academy of Sciences.

Het onderzoek suggereert dat het brein bij elke afzonderlijke handeling razendsnel bepaalt of de linker- of rechterhand de taak het beste kan uitvoeren.

Competitie

Als de linkerkant van de zogenaamde posterieure pariëtale cortex wordt gestimuleerd, is de kans groot dat de rechterhand niet de voorkeur krijgt in het proces waarbij een hand wordt gekozen voor een bepaalde taak. “Je zorgt er in feite voor dat de rechterhand een handicap krijgt in deze competitie”, verklaart hoofdonderzoeker Flavio Oliveira op nieuwssite ScienceDaily.

Het is al langer bekend dat de linkerhersenhelft de spieren in de rechterhelft van het lichaam aanstuurt en de rechterhersenhelft de spieren in de linkerlichaamshelft.

Ontregelen

Bij hun experiment ontregelden de wetenschappers de zenuwactiviteit in de linkerhelft van de paritiële cortex bij 33 proefpersonen doormiddel van transcraniële magnetische stimulatie. De deelnemers aan het onderzoek gebruikten vervolgens veel vaker hun linkerhand als ze bepaalde voorwerpen moesten aanwijzen op een scherm.

De uitkomsten van het onderzoek kunnen mogelijk worden gebruikt bij de revalidatie van patiënten die gedeeltelijk verlamd zijn geraakt en daardoor bijvoorbeeld linkshandig in plaats van rechtshandig moeten worden.

Behandelmethode

“Door dit proces beter te leren begrijpen, hopen we een behandelmethode te kunnen ontwikkelen waarmee mensen hun aangeleerde gedrag wat betreft het gebruik van hun ledematen achter zich kunnen laten”, verklaart onderzoeker Richard Ivry.