'Vrouwen verontschuldigen zich vaker dan mannen'

AMSTERDAM – Vrouwen betuigen vaker spijt voor hun gedrag dan mannen. Maar dat komt vooral door verschillende opvattingen over sociaal gedrag bij mannen en vrouwen, zo blijkt uit een studie van Canadese wetenschappers.

Vrouwen excuseren zich in het dagelijks leven weliswaar vaker voor hun daden dan mannen. Maar dat betekent niet per definitie dat mannen meer moeite hebben met het aanbieden van hun verontschuldigingen.

Dat melden de onderzoekers van de Universiteit van Waterloo in het wetenschappelijk tijdschrift Psychological Science.

Uit hun studie blijkt dat mannen gedrag simpelweg minder snel als aanstootgevend beschouwen dan vrouwen. Vooral om die redenen zijn mannen volgens de wetenschappers zuiniger met excuses.

Vergelijkbaar

“Uiteindelijk bieden mannen en vrouwen hun excuses aan voor een vergelijkbaar deel van de daden die ze zelf als aanstootgevend beschouwen”, schrijven onderzoekers Mike Ross en Karina Schumann. "Het gaat dan om ongeveer 81 procent."

De wetenschappers kwamen tot hun conclusies door proefpersonen gedurende een periode van 12 dagen elke avond een vragenlijst te laten invullen. De deelnemers aan het experiment moesten daarin aangeven hoe vaak ze die dag hun excuses hadden aangeboden.

Ook moesten ze uitgebreid beschrijven in welke situaties ze zich hadden verontschuldigd en voor welk gedrag. De resultaten wezen er op dat vrouwen gemiddeld genomen veel vaker hun excuses aanbieden dan mannen.

Beledigend

In een tweede studie moesten zowel mannen als vrouwen drie verschillende voorbeelden van sociale interacties beoordelen. Ze kregen steeds de opdracht om aan te geven of ze een situatie beledigend vonden of niet.

Uit dat onderzoek bleek dat vrouwen een situatie veel sneller als beledigend beschouwen dan mannen en waarschijnlijk daarom ook eerder overgaan tot het aanbieden van excuses.

De verschillende opvattingen van mannen en vrouwen over sociaal gedrag hebben volgens de onderzoekers overigens ook effect op hun verwachtingen ten opzichte van anderen. Zo zal een man vermoedelijk minder snel van iemand eisen dat hij zijn excuses aanbiedt, dan een vrouw.