AMSTERDAM – Het menselijk brein detecteert de geur van rotte vis sneller dan de geur van een bos rozen. Dat hebben Canadese wetenschappers vastgesteld in een nieuwe studie.

Mensen ruiken de geur van rotte vis gemiddeld genomen binnen 1,3 milliseconden, terwijl de meeste andere geuren binnen ongeveer 1,7 milliseconden worden gedetecteerd door ons brein. Dat schrijven onderzoekers van de Universiteit van Montreal in het wetenschappelijk tijdschrift Biological Psychology.

“Dit suggereert dat de reukzin van mensen sneller en accurater reageert op stimuli die een potentieel gevaar vormen”, verklaart hoofdonderzoeker Johannes Frasnelli.

Vieze sokken

De wetenschappers stelden tijdens hun onderzoek veertig proefpersonen bloot aan verschillende aroma's. De deelnemers aan het experiment moesten op een knop drukken, zodra ze een nieuwe geur roken. Naast de geur van rotte vis kregen ze te maken met geuren van rozen, vieze sokken en sinaasappels.

De meeste proefpersonen vonden het aroma van vieze sokken afstotelijker dan de lucht van rotte vis. Toch roken ze die laatste geur veruit het snelste.

“Dit vertelt ons dat een geur onplezierig moet zijn en gebaseerd op voedsel om snel gedetecteerd te worden”, aldus Frasnelli.

Boos gezicht

Volgens de wetenschapper is het niet meer dan logisch dat geuren die mogelijk kunnen leiden tot voedselvergiftiging sneller worden opgepikt door de menselijke hersenen.

“We weten al dat het brein een agressieve gezichtsuitdrukking ook sneller detecteert dan een een lachend gezicht, omdat een boos gezicht een potentieel gevaar vormt”, verklaart Frasnelli. “Dit soort eigenschappen zijn door natuurlijke selectie tot stand gekomen om ons te behoeden voor dreigende gevaren.”