AMSTERDAM – Individuele insecten hebben sterk uiteenlopende karakters. Dat hebben Hongaarse wetenschappers aangetoond in een nieuwe studie.

Bij insecten komen net als bij mensen uiteenlopende karaktertrekken voor, zoals verlegenheid en nieuwsgierigheid. De persoonlijkheid van de diertjes verschilt soms zelfs sterk van individu tot individu. Dat schrijven onderzoekers van de Universiteit van Debrecen in het wetenschappelijk tijdschrift Proceedings of the Royal Society B.

“Doortastendheid, nieuwsgierigheid, activiteit en agressiviteit zijn de belangrijkste persoonlijkheidskenmerken die we kunnen meten, omdat ze met elkaar verband houden,” verklaart onderzoeker Eniko Gyuris op Discovery News.

Meetbaar

Volgens Gyuris zijn de verschillende karaktertrekken van insecten vrij makkelijk in kaar te brengen. “Door te kijken hoe snel ze na een alarm wegrennen of uit hun schuilplaats komen, kun je bijvoorbeeld meten of ze meer verlegen of juist dapper zijn”, aldus de wetenschapper. “Nieuwsgierigheid kan weer in een andere context gemeten worden, namelijk door ze een nieuwe omgeving met nieuwe objecten te laten verkennen.”

De wetenschappers voerden hun persoonlijkheidstesten uit met vuurwants (opvallende rode insecten met zwarte vlekken) uit verschillende natuurlijke omgevingen. Vooral de vrouwtjes bleken te beschikken over sterk uiteenlopende karakters. Verder wees het onderzoek uit dat vuurwants met lange vleugels zich meestal dapperder gedragen, dan hun soortgenoten met korte vleugels.

Omgeving

“Maar ik denk dat vrijwel elk insect zijn eigen persoonlijkheid heeft”, aldus Gyuris. “De uitzonderingen zijn waarschijnlijk insecten die heel lang in dezelfde stabiele en geïsoleerde omgevingen zoals een grot hebben geleefd. Dan loont het niet voor de diertjes om op heel verschillende manieren te reageren, omdat ze met enkel soortgenoten samenleven.”