DELFT - Auto's kunnen veel meer taken van de bestuurder overnemen dan nu het geval is. Dat stelt Bart van Arem woensdag in zijn intreerede als hoogleraar aan de TU Delft.

''Want hoe goed we onszelf ook vinden als autobestuurder, we leggen het af tegen de techniek als het gaat om reactietijd en alertheid.''

''Er komen steeds meer systemen beschikbaar die rijtaken van de bestuurder ondersteunen'', zegt Van Arem. De cruisecontrol is het bekendste voorbeeld, maar er zijn ook technieken die de automobilist waarschuwen als hij bijvoorbeeld onbedoeld buiten zijn rijstrook dreigt te belanden.

Huiverig

Volgens Van Arem zien mensen wel het nut in van waarschuwingssystemen, maar zijn ze er huiverig voor om rijtaken aan een computer over te laten.

''Opvallend is wel dat de acceptatie van deze systemen toeneemt als mensen er eenmaal mee gereden hebben'', aldus de hoogleraar.

Intelligenter

Van Arem voorspelt dat auto's de komende jaren steeds 'intelligenter' worden en uiteindelijk wellicht zichzelf kunnen besturen. ''Het uiteindelijke perspectief bestaat uit vervoersvormen waarin de auto zelf kan rijden.''

Daarvoor moeten voertuigen onderling kunnen communiceren en met systemen langs de kant van de weg.

Files

Dergelijk intelligente transportsystemen kunnen de komende tien tot vijftien jaar het aantal files halveren, voorspelt Van Arem.

Ook kunnen zij volgens de wetenschapper bijdragen aan een daling van het aantal verkeersdoden met een kwart, en aan een vermindering van de luchtvervuiling en CO2-uitstoot.