'Mieren hebben fotografisch geheugen'

AMSTERDAM - Mieren onthouden de weg naar voedselbronnen door opvallende plekken in de omgeving te gebruiken als oriëntatiepunt. Dat hebben Britse wetenschappers ontdekt.

Mieren slaan de oriëntatiepunten die ze gebruiken bij het navigeren uiterst gedetailleerd op in hun geheugen. Wanneer objecten op weg naar een voedselbron worden gedraaid, draaien de diertjes hun lichaam wanneer ze erlangs lopen, zodat hun kijkhoek overeenkomt met het beeld in hun herinning.

Dat schrijven wetenschappers van de Universiteit van Sussex in het wetenschappelijk tijdschrift Proceedings of the National Academy of Sciences.

Bewust

Volgens hoofdonderzoeker Allen Cheung suggereren de uitkomsten van het onderzoek dat mieren zich niet constant bewust zijn van hun positie, maar af en toe even controleren of ze nog de juiste weg volgen.

Volgens Cheung is die manier van navigeren mogelijk voordelig voor de insecten. “Omdat de dieren niet constant hun positie hoeven te berekenen, kunnen ze hun brein mogelijk ook gebruiken om in de tussentijd andere taken uit te voeren”, verklaart hij op ABC News.

“Maar we moeten meer over hun neurologische circuits te weten komen om dat met zekerheid te kunnen zeggen”, aldus Cheung.

Laboratorium

De wetenschappers kwamen tot hun conclusies door het gedrag te bestuderen van mieren die op weg waren naar een voedselbron in een laboratoriumomgeving. Met behulp van de computer waren de onderzoekers in staat om objecten langs de route te laten draaien. Vervolgens registreerden ze hoe de insecten daarop reageerden.

De onderzoekers verwachten dat de uitkomsten van het onderzoek kunnen worden gebruikt bij de ontwikkeling van navigerende robots.