Woensdag 28 september 2022 | Het laatste nieuws het eerst op NU.nl
Placeholder afbeelding NU.nl

Recordvlucht van rosse grutto verklaard

AMSTERDAM – Zweedse wetenschappers hebben berekend hoe de rosse grutto er tijdens migraties in slaagt om 11.000 kilometer non stop te vliegen.
Door NU.nl/Dennis Rijnvis

Volgens de Zweedse onderzoeker Anders Hedenström dankt de rosse grutto zijn extreme uithoudingsvermogen vooral aan zijn lage energieverbruik. De rosse grutto verbrandt tijdens het vliegen slechts 0,41 procent van zijn lichaamsgewicht per uur, zo heeft hij berekend.

De resultaten van zijn studie zijn gepubliceerd in het online wetenschappelijk tijdschrift PLoS Biology.

Recordafstand

Uit eerdere onderzoeken blijkt dat de rosse grutto tijdens migraties in staat is om een reis van Alaska naar Nieuw Zeeland te maken binnen acht dagen, zonder onderweg uit te rusten of te eten. De afstand van een dergelijke vlucht is 11.000 kilometer. De reis is is ruim twee keer lang als de migraties van andere trekvogels.

“Het energieverbruik van deze vogel is extreem laag als je het vergelijkt met andere trekvogels”, verklaart Hedenström op nieuwssite ScienceDaily.

Maar niet alleen het lage energieverbruik stelt de rosse grutto in staat om recordafstanden te vliegen. Ook de vliegsnelheid en de verhouding tussen lichaamsgewicht en lichaamsgrootte is volgens de Zweedse wetenschappers van invloed op het uithoudingsvermogen van de vogel.

Palingen

Overigens zijn rosse grutto’s niet de enige dieren met een bijzonder laag energieverbruik. Sommige palingen voeren migraties uit van 5500 kilometer.

Aangezien zwemmen over het algemeen meer energie kost dan vliegen, hebben deze dieren een nog lagere energieconsumptie dan rosse grutto’s. Palingen reizen echter veel langzamer, hun tochten duren enkele maanden.

VogelsDieren