AMSTERDAM - Een nieuwe superbacterie uit India die resistent is tegen bijna alle soorten antibiotica zal zich in de komende jaren mogelijk wereldwijd verspreiden. Dat melden Britse wetenschappers in een nieuwe studie.

Wetenschappers van onder meer de Universiteit van Cardiff hebben de 'superbacterie' aangetroffen in patiënten in ziekenenhuizen in India, Pakistan, Bangladesh en Groot-Brittannië.

Zeker vijftig mensen zijn ziek geworden als gevolg van de besmetting. Dat schrijven ze in het toonaangevende medisch tijdschrift The Lancet.

Wereldwijd

De bacterie maakt een enzym met de naam NDM-1 aan. Dit enzym zorgt voor resistentie tegen bijna alle soorten antibiotica. De onderzoekers waarschuwen dat het gen dat NDM-1 aanmaakt ook gemakkelijk kan worden overgedragen tussen verschillende bacteriën.

De kans bestaat dat daardoor ook andere voor mensen gevaarlijke bacteriën resistent worden tegen antibiotica.

Volgens de wetenschappers zullen de 'superbacteriën' zich mogelijk wereldwijd verspreiden door  gezondheidstoerisme, zo meldt persbureau Reuters.

Toerisme

Steeds meer Europeanen en Amerikanen reizen naar Aziatische landen voor medische behandelingen, omdat de ingrepen daar goedkoper zijn. “In India wordt vooral steeds vaker cosmetische chirurgie uitgevoerd voor Europeanen en Amerikanen en het is aannemelijk dat NDM-1 zich daardoor wereldwijd zal verspreiden", schrijft hoofdonderzoeker Timothy Walsh.

De wetenschappers onderzochten bacteriemonsters uit verschillende laboratoria van ziekenhuizen in Groot-Brittannië, India, Bangladesh en Pakistan.

Besmettingen

In sommige Indiase ziekenhuizen bleek al 8 procent van de patiënten besmet met de superbacterie. In Groot-Brittannië werden in totaal 37 gevallen vastgesteld. Het ging vooral om mensen die recentelijk naar India of Pakistan waren afgereisd voor een medische behandeling.