AMSTERDAM – Het is mogelijk om aan de hand van hersenactiviteit te voorspellen of mensen door harde geluiden heen zullen slapen. Dat hebben Amerikaanse wetenschappers ontdekt.

Mensen die moeiteloos kunnen slapen in een lawaaiige omgeving vertonen ’s nachts over het algemeen meer activiteit in de hersenkern thalamus. Dat schrijven wetenschappers van Harvard Medical School in het wetenschappelijk tijdschrift Current Biology.

De onderzoekers vermoeden dat hersengolven in de thalamus er voor zorgen dat harde geluiden niet doordringen tot het brein.

Verrassend

“We waren verrast door de magnitude van het effect”, verklaart hoofdonderzoeker Jeffrey Ellenbogen op nieuwssite Physorg.com. “We volgden de proefpersonen tijdens de studie drie nachten lang om genoeg data te kunnen verzamelen. Maar het effect was zo duidelijk dat we het effect na één lawaaiige nacht al konden zien.”

Tijdens het onderzoek werd de hersenactiviteit van een groep proefpersonen gemeten, terwijl ze de nacht doorbrachten in een geluidsdichte kamer. Tijdens hun tweede nacht in het slaaplaboratorium speelden de onderzoekers geluiden af van stadsverkeer en doortrekkende wc’s om te onderzoeken welke personen het minste last hadden van het lawaai.

Medicijnen

Al snel bleek dat de vaste slapers gemiddeld genomen veel meer activiteit vertoonden in de thalamus. Hoofdonderzoeker Ellenbogen hoopt de resultaten van de studie te gebruiken om slechte slapers een betere nachtrust te bezorgen.

“We willen onderzoeken of het mogelijk is om gedragstechnieken of medicijnen te ontwikkelen die de hersenactiviteit tijdens de slaap kunnen vergroten”, aldus de wetenschapper. “Op die manier zou je er voor kunnen zorgen dat mensen in slaap blijven wanneer ze worden geconfronteerd met harde geluiden.”