AMSTERDAM – Extraverte mensen zijn over het algemeen creatiever dan mensen die meer introvert zijn ingesteld. Dat blijkt uit een onderzoek van Britse wetenschappers.

Mensen met een extraverte persoonlijkheid presteren buitengewoon goed bij het uitvoeren van creatieve taken, omdat ze gemiddeld genomen meer van de ‘genotstof’ dopamine aanmaken in hun hersenen.

Als ze ook nog in een goede stemming verkeren, bereikt hun productie van dopamine en hun creatieve denkvermogen het toppunt. Dat schrijven onderzoekers van de Universiteit van Portsmouth in het wetenschappelijk tijdschrift Personality and Individual Differences.

Hersengebieden

“Hoe meer outgoing een persoon is, hoe actiever zijn dopaminesysteem is”, verklaart hoofdonderzoeker Lorenzo Stafford op nieuwssite Physorg.com. “Een positieve stemming verhoogt de dopamine-activiteit ook nog eens in veel delen van het brein. Door die twee zaken neemt de activiteit toe in hersendelen die de mentale vermogens van een persoon bepalen.”

Mensen die van nature introvert zijn, scoren volgens de onderzoekers minder goed bij creatieve taken. Wel zijn hun prestaties minder afhankelijk van hun stemming.

Muziek

De wetenschappers kwamen tot hun conclusie door 86 mensen tussen de 18 en 53 jaar een vragenlijst te laten invullen, waarmee hun persoonlijkheid werd bepaald. Vervolgens werden de proefpersonen met behulp van muziek in een positieve of negatieve stemming gebracht en moesten ze enkele creatieve opdrachten maken.

Uit eerder onderzoek was al gebleken dat de stemming van mensen een grote invloed heeft op hun creativiteit. Het verband tussen creativiteit en persoonlijkheid was nog niet eerder onderzocht.

Combinatie

“Onze uitkomsten demonstreren dat creatieve prestaties worden gedreven door een combinatie van een goede stemming en een extraverte persoonlijkheid”, verklaart Stafford. “En dus niet door een goede stemming alleen.”