AMSTERDAM – De hersenen van bepaalde rashonden zijn naar voren gekanteld als gevolg van het fokproces. Dat melden Australische wetenschappers in een nieuwe studie.

Met name het brein van rashonden met een korte snuit is vaak ver naar voren gedraaid. Zo zijn de hersenen van sommige bulldogs 15 graden gekanteld ten opzichte van het brein van hun soortgenoten met een langere snuit.

Dat melden wetenschappers van de Universiteit van New South Wales in het online wetenschappelijk tijdschrift PloS ONE.

Geuren

Door de kanteling van het brein heeft ook de hersenkwab die geuren verwerkt bij sommige rashonden een andere plek gekregen. De zogenaamde reukkwab zit normaal gesproken aan de voorkant van de hersenen. Maar bij honden met een korte snuit zit het reukcentrum nu vaak aan de onderkant van het brein, zo meldt Discovery News.

De Australische wetenschappers kwamen tot hun conclusies door hersenscans te maken van verschillende soorten rashonden. Sommige van de dieren leefden nog, anderen waren net overleden.

Fokproces

De veranderingen in de hersenen van rashonden zijn volgens hoofdonderzoeker Michael Valenzuela duidelijk te wijten aan het fokproces waarbij de dieren eeuwenlang zijn geselecteerd op uiterlijke eigenschappen.

“Wanneer de kop van een hondenras platter wordt, draait het brein naar voren en kantelt het reukcentrum naar beneden”, aldus Valenzuela. “Een dergelijke verandering is nog nooit gedocumenteerd bij andere diersoorten.”

Speurhonden

Volgens de onderzoekers kunnen de veranderingen in het brein van rashonden mogelijk verklaren waarom honden met korte snuiten meestal minder goed zijn in speurwerk, zoals het opsporen van drugs of mensen. Speurhonden hebben dan ook bijna altijd een lange snuit.