AMSTERDAM – Buideldieren uit Australië delen een gemeenschappelijke voorvader uit Zuid-Amerika. Dat blijkt uit een Duits genetisch onderzoek aan de Universiteit van Münster, waar de BBC over schrijft.

Hoewel we bij kangoeroes, koala’s en wombats altijd direct aan Australië denken, komen ze daar waarschijnlijk oorspronkelijk niet vandaan. De voorouder van de Australische buideldieren is uit Amerika afkomstig, zo beweren de wetenschappers.

“Ik denk dat er redelijk sterk bewijs is voor de veronderstelling dat er sprake is geweest een enkele migratie naar Australië en een gemeenschappelijke voorouder”, vertelde Jürgen Schmitz namens het onderzoeksteam aan de BBC.

Stamboom

Het onderzoeksteam schetste een stamboom van de buideldieren aan de hand van DNA. Ze beweren naar aanleiding daarvan dat ten minste een van de buideldiersoorten ooit vanuit Amerika naar Australië is gekomen.

De wetenschappers konden via DNA-materiaal van diverse soorten buideldieren achterhalen hoe de evolutie en verspreiding van de verschillende soorten is verlopen. Zo ontdekten ze dat twee buideldiersoorten uit Amerika en Australië veel genen delen, waaruit werd afgeleid dat ze nauwe verwanten van elkaar zijn.

Continent

De voorouders van de buideldieren leefden ongeveer 80 miljoen jaar geleden op het reuzencontinent Gondwana, op de plek waar nu Zuid-Amerika ligt.

Toen het continent uiteen begon te vallen bewoog een deel daarvan naar de plek van het huidige Australië, samen met een van de buideldiersoorten. Daaruit zijn in de loop der tijd de verschillende soorten buideldieren ontstaan die we vandaag de dag kennen.

De bevindingen van de Duitse wetenschappers zijn te lezen in de laatste editie van het Public Library of Science (PLoS) Biology-tijdschrift.