AMSTERDAM – Amerikaanse wetenschappers hebben een genetische test ontwikkeld waarmee ze kunnen voorspellen welke mensen de leeftijd van honderd jaar zullen bereiken.

De wetenschappers van de Universiteit van Boston maken bij hun voorspellingsmethode gebruik van 150 genetische kenmerken die vaak worden aangetroffen bij mensen die uitzonderlijk lang leven.

Ze hebben een wiskundig model ontwikkeld op basis van die genetische eigenschappen waarmee nauwkeurig de kans kan worden berekend dat iemand de leeftijd van honderd jaar bereikt. Dat melden de onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift Science.

Zeldzaam

“We hebben ons model bij wijze van proef getest op een onafhankelijke groep van honderjarigen en bereikten daarbij een succesratio van 77 procent”, verklaart hoofdonderzoekster Paola Sebastiani op BBC News.

De wetenschappers ontwikkelden hun test naar aanleiding van een grootschalig onderzoek naar de genen van honderdjarigen. Deze mensen zijn relatief zeldzaam. In ontwikkelde landen bereikt maar één op de 6000 inwoners de leeftijd van honderd jaar. De meeste van die honderdjarigen delen een groot aantal specifieke kenmerken in hun genen.

Omgeving

Volgens de Amerikaanse wetenschappers is hun nieuwe voorspellingsmethode voor leeftijd slechts voor 77 procent betrouwbaar, omdat niet alleen door genen wordt bepaald hoe oud iemand wordt.

“Er zijn waarschijnlijk ook andere factoren, zoals omgeving en levensstijl die er voor kunnen zorgen dat mensen een lang en gezond leven leiden”, aldus Sebastiani.

Website

De wetenschappers werken op dit moment aan een website waarop iedereen zijn leeftijd kan voorspellen met behulp van het nieuw ontwikkelde model. Het is de bedoeling dat de site binnen een week in de lucht is.