BRUSSEL - Het milieu-effect van biobrandstoffen is net zo slecht als van gewone benzine of diesel. Dat beweert onderzoeksbureau CE Delft in een studie die dinsdag is gepresenteerd bij een bijeenkomst van de groene fractie in het Europees Parlement.

Sinds enige tijd wordt een vloeistof van koolzaad, zonnebloemen, palmolie of andere gewassen toegevoegd aan benzine en diesel. Dat moet de CO2-uitstoot van de brandstof beperken.

''Maar de directe CO2-reductie wordt helaas tenietgedaan door de extra CO2-uitstoot door ontbossing doordat meer landbouwgrond nodig is'', aldus onderzoeker Geert Bergsma van CE Delft.

Zijn advies is dat de EU de criteria voor biobrandstoffen aanscherpt, zodat de uitstoot van CO2 afneemt. Ook zou meer biobrandstof moeten worden opgewekt uit afval.

Scherpere criteria

Europarlementslid Bas Eickhout (GroenLinks) vindt de scherpere criteria voor biobrandstoffen nodig. ''Vandaag is duidelijk geworden dat er sprake is van indirect landgebruik, omdat er meer grond nodig is voor de gewassen. Dat moet voortaan worden meegerekend in de CO2-effecten.''

Eickhout vindt het positief dat de Europese Commissie hem dinsdag toezegde om binnenkort met een standpunt te komen over het indirecte landgebruik.

Biomassa

Hij pleit bij de Europese Commissie ook voor criteria voor vaste biomassa, afval dat dient als brandstof. Nu is nog niet vastgesteld wat precies als biomassa mag meetellen en wat de CO2-effecten zijn.

''Als we niet oppassen krijgen we daar hetzelfde probleem als bij de biobrandstof. Dan gebruiken we stoffen die eigenlijk geen milieuwinst opleveren, zoals houten pallets'', aldus Eickhout, die ook vreest dat Europa allerlei afval gaat importeren om te dienen als biomassa.