'Bijgeloof verbetert prestaties'

AMSTERDAM – Bijgeloof heeft een positieve invloed op de prestaties van mensen. Dat beweren Duitse wetenschappers in een nieuwe studie.

Mensen die geloven dat bepaalde objecten geluk brengen, presteren door dat bijgeloof gemiddeld genomen beter bij spelletjes en sportwedstrijden.

Zo putten golfers een bal vaker met succes als iemand hen vertelt dat ze met een ‘geluksbal’ spelen.

Volgens onderzoekers van de Universiteit van Keulen zorgt bijgeloof er voor dat mensen meer vertrouwen krijgen in zichzelf en daardoor beter gaan presteren. Dat meldt nieuwssite Physorg.com.

Gevoelens

De wetenschappers onderzochten het effect van bijgeloof door proefpersonen verschillende opdrachten met of zonder geluksobjecten te laten uitvoeren. Ook werden mensen ondervraagd over de gevoelens die geluksobjecten bij hen losmaakten.

Tijdens het onderzoek moesten golfers bijvoorbeeld een aantal keren een bal putten. Sommige deelnemers kregen een bal die door de onderzoeksleider werd omschreven als ‘geluksbal’. Andere golfers kregen een bal aangereikt zonder dat daarbij een opmerking werd gemaakt. Uiteindelijk presteerden de deelnemers met de ‘geluksbal’ aanzienlijk beter.

Anagram

Bij een ander experiment moesten deelnemers zo veel mogelijk anagrammen oplossen. Ze mochten tijdens die opdracht een geluksobject op tafel zetten.

Maar bij de helft van de deelnemers werd hun geluksbrenger weggehaald, zogenaamd omdat er een foto van moest worden gemaakt. Zij kregen het object pas na de opdracht weer terug. Tijdens het onderzoek bleek dat mensen veel minder anagrammen oplosten bij afwezigheid van hun geluksobject.

Zelfvertrouwen

De resultaten van de experimenten zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Psychological Science. Uit de vragenlijsten die zijn ingevuld door de proefpersonen, blijkt dat mensen over het algemeen meer zelfvertrouwen krijgen door bijgeloof.

Als gevolg daarvan doen ze vaak beter hun best bij het uitvoeren van een taak. Dat zou volgens hoofdonderzoeker Lysann Damisch kunnen verklaren waarom mensen door bijgeloof vaak ook beter presteren.